NAV

Velkommen til bloggen om NAV. Disse tre bokstavene står visstnok ikke som forkortelse, men er ment å stå som egennavn. Eller var det Ny arbeids- og velferdsetat? Det spiller i grunn liten rolle. Denne bloggen er ment som en åpen kanal og et talerør mot politikere og byråkrater som ikke nødvendigvis vet hva de utsetter folk for i forbindelse med NAV reformen og forsåvidt NAV som helhet.

Du ønskes velkommen til å dele dine erfaringer fra dette systemet. Kanskje vil denne bloggen bli lest av folk med makt og vilje. Det er kanskje mye å håpe på, men blir vi mange nok her på bloggen, kan det få gjenhør hos de rette beslutningstagere. Selv om massemediene har rettet et kritisk søkelys rundt NAV-reformen, vil denne bloggen forhåpentligvis kunne gi et bredere sammensatt bilde av de enkeltskjebner som rammes av NAV med alt det det betyr.

Så vil du være med å forandre og forbedre et råttent system, kan dette være et sted å begynne. I det minste regner jeg med at mange kan få ut mye opparbeidet guffe og frustrasjon. For mange, inkludert meg selv, er det også ren terapi bare i det å vite at man ikke er alene. Så kjør på folkens, med alt dere har på hjertet. Egne erfaringer, men også generell systemkritikk og betrakninger er velkomne.

Blir vi mange her inne, kan det kanskje være en ide å starte en kampanje e.l. Kom gjerne med forslag etterhvert.


Kjør debatt, for NAV gjør det definitivt ikke!

Gå inn her på "Kommentarer", eller klikk på kommentarer rett nedenfor for å si din mening. Her er det åpent for alle.

19 kommentarer:

Anonym sa...

ikke start med en feil da...NAV står for Ny arbeids- og velferdsetat.

hehe for en pangstart!

wander sa...

Hehe, takk for tipset. Det er nå rettet opp i!

Håper ikke det ødela for at folk vil skrive her inne :)

Anonym sa...

Jeg håper virkelig det blir noe av denne bloggen. Et gjennområttent system som rammer så mange, fortjener skarp kritikk! Noe må gjøre, og det må gjøres NÅ!!

Anonym sa...

For en latterlig blogg - tenk om dere istedet kunne bruke tiden deres til å komme dere i arbeid. Arbeid skaper velferd - velferd skaper ikke arbeid!

Anonym sa...

Anonym 6 Nov 2009 13:35 har rett
16:58 er en jævla, selvgod idiot!!

NAV er stygg!! Fy faen så hater de svina!!

Anonym sa...

Anonym 6. november 2009 16:58:

Bra at du som selv tydeligvis er lønnsmottager, bruker (fri)tida din på dette da! Og jeg som trodde velferdssamfunnet skapte arbeid - for folk, om enn på sikt. NAV tråkker folk så jævlig hardt ned og så lenge at de aldri kommer opp og tilbake til noe arbeid igjen - ever!

Bruk hue mann

Det er dårlig forvaltning av skattepenga våre. Hvem har forresten fortalt deg at folk som er sterkt kritiske til en av de største synder vi har sett i dette årtusenet i verdens rikeste land, ikke samtidig kan være lønnsmottakere?

Det går an å titte litt utenfor seg selv også, når ting ser galt ut. Og akkurat nå ser NAV veldig galt ut. Da kan man godt bruke litt av fritiden sin til å engasjere seg litt - gjerne skriv en blogg. Det er 2000-mennesket sin forbannede borgerplikt -egentlig!

Delta eller bli glemt, og delta gjerne på vegne av andre hvis ikke du har nok med deg selv.

Det liker jeg å leve ut fra

Anonym 6. november 2009 16:58; jeg vet ikke med deg?

Anonym sa...

Supert initiativ! Er det mulig å få til en gjestebok e.l. der vi kan skrive historiene og opplevelsene våre? Tenker at slikt fort kan drukne i bare "skrive en kommentar" feltet.

Stå på!

Anonym sa...

Jeg skriver nå en bok om NAV-systemet som ikke funker.
Noen som vil bidra med sine historier?

Kontakt meg her:

http://www.tantesofie.net/

Jo flere vi er sammen osv...

Tittelen på boka blir "NAV - Skrekkens Hus?"

Hilsen tante Sofie

Anonym sa...

Det finnes visst en gruppe på Facebook som heter noe slikt som "Når du trodde du var langt nok nede...hjelper NAV deg lenger ned"

Vet ikke om det er korrekt,-jeg er ikke registrert på Facebook :-)

Laila sa...

For det første, gruppa på Facebook heter NAV - når du trodde du hadde nådd bånn hjelper NAV deg mye lenger ned. Den har for øyeblikket 7904 medlemmer, jeg er en av dem.
Jeg håper mange vil bidra på denne bloggen, det er helt klart på tide å få gjort noe med galskapen i NAV. Jeg går nå på et kurs gjennom NAV, og der er det mye rart, har skrevet litt om det på bloggen min. Mer kommer etter hvert, jeg har ennå noen uker igjen.

Anonym sa...

For det første: Du skrev ikke feil at NAV er et egennavn som skal stå for seg selv. NAVet er det som driver hjulet rundt. Opprinnelsen er det gått bort fra.
Nok om det. Ellers synes jeg din side er ubarmhjertig. Ærlig talt. Du var antagelig ikke klar over det selv. Du har ikke fokusert nok mot de styrende myndigheter. Slik det er nå bruker du medlemmet mot de ansatte. Du vil aldri få svar fra de ansatte så lenge du bruker de ordene du gjør. Arbeider til de blir syke og møter i din logg ord som et "råttent system". Vi har oppgitt av å arbeide i et system som har blitt et skjellsord. Skal vi da svare her? Er for slitne til det. Og du ønsker at våre kunder skal uttale seg. Tror du du får svar fra alle de som er fornøyde? Du mener vel det skal nå våre myndigheter, men det vil kun gjøre verre for oss som allerede er utslitte i en organisasjon som på sikt forhåpentligvis vil funke.

Anonym sa...

Hei!
Synes ikke det er bra dersom NAV ikke fungerer 100% etter internsjonene, men jeg tror også at vi bør se på hvor godt velferdssystem vi egentlig har. NAV utbetaler over 1/3 av det totale statsbudsjettet, og forholder seg til stort sett til alle norske statsborgere. I et så stort system vil det dessverre oppstå feil. Det viktige er at man kan gjøre noe med feilene og lære av tilbakemeldingene. Jeg oppfatter at NAV svært gjerne vil lære av tilbakemeldingene, og at reformen skal sikre et bedre tilbud fremover. Opplevelsen av bedre tilbud kan være subjektivt, men jeg tror også det er klokt å skille på de hendelsene som skyldes direkte dårlig og uprofesjonell saksbehandling og de hendelser som utløser misnøye pga at regelverket gir begrensninger i rettigheter. Uansett konstaterer jeg at velferds-Norge bruker over 340 milliarder på de forskjellige velferdsordninger vi har, og at Norge som nasjon blir stadig sykere og mindre arbeidsføre.God jul og godt nyttår til dere alle:-)

rujuen sa...

Interessant blogg.

En rettelse: NAV = Ny Arbeids- og Velferdsforvaltning.

Jeg vil personlig legge inn en kommentar på de nye 'avklaringspengene' som nå trer i kraft. Hvordan kan et departement ta fra mennesker rettighet til utbetaling slik de selv ønsker? Ser ikke regjeringen hvor tøft dette vil bli for mange grupper? En utbetaling etterskuddsvis hver fjortendedag vil tilsi store økonomiske overganger og ikke minst langvarige problemer. Personer skal nå legge vekk halvparten av pengene til huslei, lån, telefon,barnhageregning, osv... på en ussel utbetaling hver fjortendedag. Hvor mye er det igjen da å leve på denne resterende fjortendagersperioden? Ser meg så lei på at hovednormen er at det er to medlemmer i en hustand med inntekt. Våkn opp! Ikke alle lever med en partner. Her er det snakk om barn som blir berørt, som ikke får mulighet til å utvikle sine interesser, da mor/far ikke har penger igjen å bruke. Hvor vanskelig kan det være at mennesker som ser det nødvendig kan ha en rett til valg av hvordan de ønsker denne utbetalingen? Ser for meg store gjeldsordninger de neste år. Men hvordan kan departement eller de 'kompetente' forstå dette, når de selv sannsynlig aldri har kjent " hvor skoen trykker".

Anonym sa...

Nav var opprinnelig en forkortelse. Men det er visst riktig at det siden står som et egetnavn, som navet i et hjul som skal drive samfunnet rundt.
At utbetalingen kommer etterskuddsvis er vel riktig og naturlig. Likeså at det skjer hver 14. dag. Alternativet ville være en gang i måneden, og det er vel ikke alltid slik at man er arbeidsfør pr. måned. For de som blir friskmeldt f.eks først i en måned ville det bli lengre tid å vente på utbetaling. Folk må vel selv ha ansvar for hvordan de skal disponere pengene.

Anonym sa...

ma sjekke:)

Anonym sa...

Hvis alle brukere ble tilbudt ett såkalt 'smart' kurs i økonomi så ville det nok blitt noe lettere for visse grupper. Utbetaling hver 14. dag bør likevel være en valgfri ordning for dem som ønsker det da de ser bekymringer i forhold til dette. Den 'gamle' ordningen har jo alltid vært slik med utbetaling hver mnd. (ikke attføring)

At Nav blir nedringt av brukere som forteller sine bekymringer om denne nye utbetalingsordningen, sier jo litt.

Vi må huske på at ikke alle har utbetalt like beløp, like lån, husleie osv... samboere klarer seg nok mye bedre med en slik ordning. Men enslige med en inntekt, så blir denne nye utbetalingsformen lite å rutte med den neste 14 dagersperiode. Har man utbetalt 1 gang i måneden så får man betalt sine faste utgifter,alt på engang- og har en viss 'større' sum penger der og da til ting man må kjøpe som man ikke ser seg råd til eller har råd til i en 14. dagersperiode.

Tenker at når det er så stort anatall mennesker som tar opp denne bekymringen så må det vel også være noe i det.Jeg velger å tro på at disse brukerene sliter og at det de sier er slik det er for dem det gjelder.

En spørreundersøkelse blant noen få NAV kontorer (ett par år siden og særs dem på attføring) så sier de som sitter og behandler søknader om gjeldsordning, at personene som har kommet i økonomisk uføre - er alt for ofte samme gruppe mennesker vi snakker om. Nettopp de personer som får sin utbetaling hver 14. dag

Ja, og folk må selv ha ansvar for hvordan de skal disponere pengene.
Men gi dem den ordningen som da passer best.

Etterskuddsvis er jo en ting. Men for de nye brukerene som nå går inn i den ordningen, blir det for en stor del av dem først 1 utbetaling etter en uke, deretter får de utbetaling igjen om 14. dager. Hvis en spørr en del av dem som allerede har vært på attføring en tid, (enslige med en inntekt) så vil de fleste si det samme som det de nye brukerene nå bekymrer seg for. De har allerede kjent uroen, slitet, bekymringene osv... alt dette samtidig som de skal være i tiltak. Økonomiske problemer er ikke da noe man bør utsettes for når man prøver å finne veien tilbake i arbeid.

Høring i departementet når dette ble reelt leste jeg om flere organisasjoner blant anna WHO (verdens helseorganisasjon) og ikke minst partier på stortinget som sier at utbetaling hver 14. dag ikke vil være en god løsning.

Tror heller folk må tenke mer på at vi er alle forskjellige - Og at det å ta standpunkt til andre personers ve og vel i hverdagen - ikke betyr at det er det beste.
Vi kjenner vel best selv hvordan vi har det. Det kan ingen andre si noen imot.

rujuen

Anonym sa...

Hei. Har nå vært sykmeldt 50% i snart ett år..har forsøkt å få avtale med NAV for å få oppklart noen spørsmål jeg har.. Oppnådde ikke kontakt med rett person -så tilslutt sendte jeg en mail ( er så heldig å selv jobbe i samme kommune-slik at vi er på samme mail-system!) ..fikk da ett kort svar om at jeg snarlig ville bli innkalt til møte -men ingen svar på mine spm. Dette er over en mnd siden...ingen møteinnkalling er mottat!

Men kanskje noen av dere der ute kan hjelpe meg? Jeg innser at jeg må fortsette å jobbe redusert i lang tid; i skrivene fra NAV står det at man ikke får utbetalt stønad når man har ferie... Men så vidt jeg har forstått er ferie er pålagt i arbeidsmiljøloven når man er i jobb.. Kommer jeg til å miste rettighetenene til utbetaling fra NAV hvis jeg velger å ta mine barn med på hyttetur tre uker i sommer? -og hva med en 14 dagers chartertur...skal vi ikke kunne dra på det? -både pga tapt "inntekt" den perioden -og fordi jeg ikke har lov til å dra ut av Norge!?
(Masse annet jeg lurer på også..men tar det siden..Jeg synes reglene er ufullstendige)
-Nei, dette er ubegripelig for meg.. mulig Arbeidsavklaringspenger
tanken er god ett eller annet sted -for noen -men slik jeg ser det nå bruker jeg så mye av min energi på å klare å være på jobb noen timer i uka -at denne nye ordningen faktisk vil kunne velte det jeg har av kapasitet -slik at jeg vil måtte bli en 100% avklaringsperson...

Anonym sa...

Det stemmer at ein ifølge ferieloven har rett på ferie når ein er i arbeid. Men, problemet er at når anonym kun arbeider 50% og har vore sykemeldt i snart 1 år så vil vedkommende måtte gå over på ein annen type stønad. Det vil seie at personen må sende inn meldekort. Når ein sender inn meldekort så må ein føre opp på kortet om ein tar ferie. Ein får ikkje arbeidsavklaringspenger når ein tar ut ferie. Det vil i praksis seie at ein har rett til å ta ut ferie, men ikkje få feriepenger. For det året som vedkommende har vore sjukmeldt så vil personen få feriepenger for den % som ein har vært i jobb frå sin arbeidsgiver. For den delen som vedkommende har vært sjukmeldt så får ein kun feriepenger for ein liten del, eg meiner det er 48 dager. Det er fleire lover som kjem inn her, både ferieloven og folketrygdloven. Viss du vil reise til utlandet og får arbeidsavklaringspenger så må du søke NAV om lov til å reise, innenlands kan du reise på ferie utan å søke NAV. Men hugs å sende inn meldekort i rett tid, ellers kan du risikere at du faller ut av systemet og må søke på nytt om arbeidsavklaringspenger når du kjem tilbake. Lykke til med kampen mot NAV. Har sjølv kjempa i fleire år no for å få rettighetene mine gjennom. At NAV ikkje tar kontakt sjølv om dei lover det er heilt vanleg, men ifølge forvaltningsloven så har du rett på eit brev som seier kor lang saksbehandlingstid du kan rekne med. For å sjekke lovene som eg har nemnt kan du gå inn på lovdata.no. Ønsker deg all mogleg lykke til. I kampen mot NAV kan du trenge det, men ikkje gje opp. Eg kjemper framleis, og eg har ikkje gjeve opp enno, men etter fleire år så tærer det på kreftene. Taushet er den sterkaste makt som fins, og noko som NAV veit å nytte seg av. Håper du har fått ein OK saksbehandler. Til slutt: Hugs at dei NAV ansatte har plikt på seg til å veilede deg i dine rettigheter og plikter i forhold til NAV. Det er ein fordel viss alt som vert avtalt med NAV vert gjort skriftleg sånn at ein har noko å vise til seinare.

Anonym sa...

Skjer det noe her inne eller? Ser ikke ut som det har vært aktivitet her siden 2010. Jeg er nå under det store NAV. Jeg tror NAV står for NAV-bremser...for de er jo en stor bremsekloss. For det første så må jeg jo regelrett lyve hver 14.dag, noe jeg har gjort i noen år nå, begynner jo nesten å tro det selv. Jeg går på AAP og jobber 40-50%. For å få økonomisk ytelse fra NAV kreves det at man sender meldekort, og for å få sendt meldekort må man stå som arbeidssøker, og for å være arbeidssøker så KREVES det at man er 100% arbeidsfør=vi som går på AAP må lyve for å få penger. Er dere med meg? For å få AAP (arbeidsavklaringspenger...herregud for et langt ord)må man ha fått nedsatt innteksevnen med minst 50%
I mitt hode så er det jo derfor litt merkelig at jeg må krysse av for at jeg er 100% arbeidsfør for å få penger. Det burde jo være et felt hvor man krysser av for hvilken ytelse man har, som igjen tar en til det riktige meldekortet, som på ingen måte burde være det samme for de som mottar dagpenger som for oss som mottar AAP. Vi ER jo syke, det er jo liksom derfor vi er under NAV systemet. De som går på dagpenger er jo klare til å ta jobb hvor som helst, når som helst og hvor mye som helst.Når man går på dagpenger,noe jeg har gjort innimellom,så er det ingen som tilbyr deg hverken kurs eller noe annet, men så fort man kommer over på AAP, som tilsier at man er syk, ja da er det plutselig mye krav til kurs og alt mulig for at man skal komme ut i jobb. Det står jo kø av arbeidsgivere som vil ha syke folk i jobb...duhhh.
Jeg har gått på AAP siden 2010. Jeg maste konstant om å få komme på et kurs i salg og service siden jeg ikke kunne jobbe i mitt tidligere yrke mer, og hadde gått handelsskole og derfor ville ha nytte av et slikt kurs for å komme fortere i arbeid. Dette skulle imidlertid by på store problemer. Jeg skaffet meg praksisplass selv, og skulle bare hente et skjema hos NAV for å levere der jeg skulle ha praksis - trodde jeg. Da jeg kom på NAV fikk jeg imidlertid beskjed om at hvis jeg tok den praksisplassen så ville jeg miste ytelsen fra dem siden de ser på det som jobb uavhengig om man får betalt for jobben. Så jeg måtte altså ringe til plassen og si at jeg ikke kunne være der likevel fordi jeg ikke fikk lov av NAV. Jeg fikk imidlertid tilbud om kurs da...barnehageassistentkurs. Dette hadde sikkert vært fint hvis det ikke var for det faktum at jeg 1. skal omskoleres fra barnehage, 2. har fagbrev som barne-og ungdomsarbeider. Det tok lang tid å få hun dama på NAV til å forstå dette. Når hun endelig skjønte dette ville hun jeg skulle utplasseres i en skjønnhetssalong. Jeg skulle altså stå å ta imot telefoner og massere føtter. Jeg er nesten døv og bruker høreapparater, og jeg hater føtter. Jeg fikk i tillegg beskjed om at jeg måtte få meg noen pene klær og sminke, for slik kunne jeg ikke se ut. Hun dama jeg skulle snakke med kom 15 minutter for sent, og var ei skikkelig jåledokke. Det ble ikke noe av utplasseringen. Jeg fikk grini meg til salg og service kurset jeg maste om, og det skulle være 3 uker praksis i enden av kurset som varte i 3 måneder. Jeg ble selvsagt kjempesyk etter en uke i praksis og da jeg ble frisk så spurte jeg om å få fullføre praksisen, men det kunne jeg ikke, men jeg kunne få barnehageassistentkurs. Jeg fikk heldigvis en ny saksbehandler, som jeg har enda, og hun forstår faktisk det meste. Hun er en myndig dame, men superhyggelig og rolig. Nå har jeg imidlertid blitt satt på nytt tiltak som de kaller AB eller arbeid med bistand. Hensikten er at de skal hjelpe folk å få eller beholde arbeid. Jeg har jo jobb, og vil gjerne beholde den, men fikk beskjed om at den jobben kunne jeg jo bare slutte i. Jeg begynte der i fjor høst.Til alle som er under NAV: kondolerer- jeg føler med dere og håper dere klarer å komme dere gjennom dette uten å bryte fullstendig sammen.